Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.10.2017 00:13 - Арабеск и геометрията на чувствата
Автор: sylviastefanova Категория: Изкуство   
Прочетен: 224 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 14.10.2017 14:52


 Сменяш ракурса и „четеш” сцената. Когато си в партера, спектакълът почти физически те докосва. Когато си на балкона, откриваш геометрията на танца. Дали това е причината да го препрочиташ отново?
Втората премиера на „Ромео и Жулиета” на Арабеск (6.10.2017 г.) представи един зашеметяващ Ромео (Филип Миланов). С точна и интензивна динамика в изпълнението, отдаден на чувствата, сюжета и музиката – характерно вживяване за всички танцьори в спектакъла. Енергизираща страст още в самото му начало.(Няма как да танцуваш Шекспир по сюитата на Прокофиев без първична емоционалност зад образа.) Съхранила изяществото си Жулиета (Виктория Петрова). Разтърсващ Лоренцо (Асен Наков). Въздействаща геометрия в пластичните решения при танцьорките оплаквачки с техните източени фигури - застиващи, а после пречупващи се „по хипотенузата на тъгата”. Тук хореографията на торса напомня амплитудите и ъглите в експресивния език на Марта Греъм (Lamentation), а костюмите на Николина Костова-Богданова го следват с една неогъваща се материалност, излята в правоъгълни и триъгълни форми. Страдащото тяло, което е жената в себе си и от себе си се нуждае от твърда „обвивка”, за да не се разпадне.
Убедителен Меркуцио (Васил Дипчиков) с едно емблематично и хлапашко движение на главата. Уж весело, уж между „да-да”,„ляво-дясно”, и „тик-так”. Но и изразяващо времето, което вече брои края си, въпреки че още не го знае. Силен опонент в обрания на жестове Тибалт (Ервин Есен), който е окован и еднопосочен в своята омраза. Траекторията му са правите линии, водещи до неизбежен сблъсък. Верен графичен прочит.
Перфектен синхрон и в танца на малките шутове. Умишлено контрастен със статиката (безжизненото тяло на Жулиета) и атмосферата във втория план на сцената.
Пестеливостта на символите в постановката отваря пространство за детайлите-знаци. Такива са например потрепващите като криле на птица ръце на Жулиета. Жестът напомня за Яворовото  „Защото аз съм птица устрелена: на смърт е моята душа ранена, на смърт ранена от любов…”. през символния език на Одета към Зигфрид („Лебедово езеро”) и възможната алюзия за разбулването на Изида и мистериите на женските трансформации. Внушенията са флуидни и поради тази причина зрителят е свободен в личния си прочит. Заедно с любовта-изкупление, в тази драма Жулиета е образът, който преживява множество инициации. Девойката става жена. Послушното дете се променя в съзаклятник и бунтар, който отхвърля родовата си памет и предизвиква Бога. Макар и невинна, именно Жулиета отключва любовта. Говори с луната (сцената на балкона), но я чува мъжът. Пак тя организира сватбата между двамата като използва за посредник друга жена, своята дойка (Даниела Иванова, Константина Ханджиева). На няколко пъти преживява смъртта и собствения си край. Първия път заради убития Тибалт (Ервин Есен). Втория път, като изпива отварата на абат Лоренцо (Асен Наков), поемайки риска да не се събуди. Третия път, когато намира мъртвото тяло на своя любим. Четвъртия път, когато отново посяга на себе си. И на едно възможно неродено дете.
Като всяко велико произведение, шекспирова драма носи таен смисъл. Романът на писателя Стефан Кисьов „Тайната на рицаря Капулети” (2011 г.) изследва причините за враждата между двете фамилии.
Удоволствие е да се наблюдава живописният и разнолик  „език”, с който боравят танцьорите на Арабеск. Простонародност и религиозна страст, жестокост и любовен шепот, закачливост и господарска воля, смях и плач са неговите прояви.
В постановката на хореографа Боряна Сечанова има „ръце”. Те танцуват, изобразяват, говорят. За разлика от „всичко изпробвалите крака” и вихрещите се ханшове в телевизионните клипове с музика и танц, ръцете като визуално-пластичен ефект са недоразработена територия. Инструмент за едно по-високо изкуство. И неговата хореография.

Оценяваш даден спектакъл, дори на един прочит. Но той продължава да се играе и да съзрява. В този ритуал първото гледане е запознанство – харесваш или не. Второто прилича на планирана среща. Отиваш, защото искаш да преживееш отново. Да разгадаеш…Води те тласъкът на сърцето.
Третото гледане те привързва. Вече имате обща аура и тя наелектризира сцената, артистите, самия спектакъл. Четвъртата среща е за преданите поклонници. Петата…
Балет Арабеск привлича публика, която отдавна не брои срещите, тъй като от 50 години е вярна на танца. Спектаклите на трупата имат история, а сцените у нас и в чужбина носят паметите за тях. Красиво е, че се пази и връзката с предишните хореографи и танцьори. Респектът към техните вдъхновения и успехи. Маргарита Арнаудова, Красимира Колдамова, както и първите изпълнители на „Ромео и Жулиета”. На „Нестинарка” и „Болеро” - Румяна Маркова, Георги Михов, Радостина Найденова, Розина Камбурова, Симеон Петров, Магдалена Ботева, Радомир Начев, Ясен Стоянов и Марио Пейчев. Горните две постановки ще видим отново на 20 октомври т.г. заедно с филма за Маргарита Арнаудова на Йордан Джумалиев. Режисьорът, създал киноразкази за Николай Гяуров, Анна Томова-Синтова, Панчо Владигеров, Алексис Вайсенберг, Красимира Колдамова, който е и потомък на Цветан Радославов, авторът на българския химн.
Рядкост е за страната ни подобно уважение към градилия преди теб, към учителя и „съперника” по изкуство. Не и за Арабеск обаче, където във всеки анонс за предстоящ спектакъл се сочат имената на първите изпълнители и спечелените от тях награди. Танцът е колективно изкуство, а неговият успех зависи от синтеза между енергията на трупата и развитието на всеки танцьор. Това е дисциплиниращо усилие за професионалисти със знание, талант и характер.

Познавам хора, които танцуват наум, когато слушат музика. Меломани, които с часове говорят за едно и също произведение. Литератори, които те запокитват в непознати континенти, дори сред най-предъвкваната книга. Дали театърът и танцът ще имат този късмет?

image
"Нестинарка", музика Марин Големинов,
Балет Арабеск

image
"Болеро", музика Морис Равел, Балет Арабеск.









Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sylviastefanova
Категория: Политика
Прочетен: 769094
Постинги: 395
Коментари: 690
Гласове: 2234
Календар
«  Януари, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Блогрол
1. - Управление на мира - една интересна книга
2. И ДРУГАРИТЕ ОТ ЦК БИЛИ СОЦИАЛНО СЛАБИ. УБО ПЛАЩАЛО ПО 1 200 ЛВ. НА МЕСЕЦ ЗА ХРАНА НА ПЪРВИТЕ
3. КАТО ШЕЙХ ТОДОР ЖИВКОВ ДАРЯВАЛ ТОНОВЕ С НЕФТ
4. ЗА ДВЕ ГОДИНИ БКП ИЗНЕСЛА 1 МЛРД $ В ЧУЖБИНА
5. ОРТЕГА ИЗМОЛИЛ 20 МЛН. ЗА НИКАРАГУА.НА БАНГЛАДЕШ ПОДАРЯВАМЕ 500 Т САПУН И 100 Т КОНСЕРВИ
6. БКП РАЗДАЛО КРЕДИТИ НА НАД 30 ДЪРЖАВИ В СВЕТА
7. ИДЕОЛОГИЯ НА ГОЛЯМОТО РАЗГРАБВАНЕ. С ПОДПИСА НА ЖИВКОВ БКП ДАЛА 1 МЛРД. НА ИРАК ЗА ОРЪЖИЕ
8. ЗАД КУЛИСИТЕ НА ДИПЛОМАЦИЯТА
9. БЪЛГАРСКИЯТ ГУЛАГ
10. БАН ОПРАВДА ВЪЗРОДИТЕЛНИЯТ ПРОЦЕС ПО НАРЕЖДАНЕ НА ЦК НА БКП
11. АКАД. АНГЕЛ БАЛЕВСКИ СРЕЩУ ПАВЕЛ МАТЕВ. БИТКА ЗА АНТИКИ И КОЛЕКЦИИ
12. СОФИЯ ПРЕС - НЕДОСЕГАЕМАТА ИМПЕРИЯ
13. НАРОДЪТ!
14. БСП И СОЛУНСКАТА МИТНИЦА
15. КЪДЕ СЕ СТОПИХА ПАРИТЕ НА БЪЛГАРИТЕ В ЧУЖБИНА
16. ЗАДАВА СЕ НОВОТО БЪЛГАРСКО ОГРАБВАНЕ
17. ЗА ЧЕСТТА НА СОЦИОЛОГИЯТА
18. АКО МС ОТМЕНИ МОРАТОРНАТА ЛИХВА, ЩЕ ПАДНАТ И СМЕТКИТЕ ЗА ПАРНО
19. НИТО ЕДНА СМЕТКА ЗА ПАРНО НЕ Е ВЯРНА
20. СЪОБЩЕНИЯТА КЪМ ФАКТУРА НА ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЗАКОНОНАРУШЕНИЯ ИИЗМАМИ
21. ТОПЛОПИКАЦИЯ И НАГЛОСТ
22. ОЩЕ МАЛКО АРИТМЕТИКА ЗА СТЪКМИСТИКАТА С ТОПЛАТА ВОДА
23. Монополистите претендират за търговски отношения с потребителите, но крият размера на лихвата и методиката, по която я начисляват.
24. УПРАВЛЕНИЕТО НА ТОПЛОФИКАЦИЯ СТРАДА ОТ СИНДРОМА НА ДАУН
25. КАК ШЕФОВЕТЕ НА ТОПЛОФИКАЦИЯ ПЕСТЯТ КАТО СИ ВДИГАТ ЗАПЛАТИТЕ
26. ЗАЩО И КОИ ЕВРОДИРЕКТИВИ НАРУШАВА ТОПЛОФИКАЦИЯ
27. ЗАКОННАТА ГАВРА С "НЕИЗПРАВНИТЕ" ДЛЪЖНИЦИ
28. ДАЛАВЕРАТА С ТОПЛАТА ВОДА
29. РЕШЕНИЕТО СИРИЯ:СИМВОЛНА ИЛИ ИСТИНСКА ПОЛИТИКА
30. БЕЖАНЦИТЕ И БЕЖАНСКИЯТ ВЪПРОС