Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.02 22:09 - КОГО ОБСЛУЖВА КЕВР? “СОФИЙСКА ВОДА” ОТНОВО ОГЛАДНЯ
Автор: sylviastefanova Категория: Политика   
Прочетен: 4734 Коментари: 0 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Подготвят поскъпване на водата в София с близо 50 на сто само за четири години. Това засяга интересите на 2 милиона души. Забележете - поскъпването изглежда така днес. Възможно е след година или две нещата драстично да се влошат. Спомнете си, че само преди година, председателят на КЕВР Иван Иванов обещаваше, че "няма да позволи шоково поскъпване на водата". Иванов твърдеше също така, че "цената на водата ще се обвърже още по-силно с нейното качество и непрекъсваемостта на доставките". Както и че "ВиК- операторите, които не спазват заложените 29 стандарта, ще бъдат санкционирани и принуждавани да рехабилитират мрежата си и да изграждат станции за пречистването на водата при добиването й от водоизточниците. " Сега искам да ви насоча към протокола от Закритото заседание на КЕВР от 11.01.2017 г., За последните два месеца и дори повече, това е единственото заседание, на което се разглеждат проблеми на ВиК-сектора. Без обаче да се разглеждат в действителност. То е и последното заседание (до момента) преди да ни се сервира Проектът за решение на КЕВР, с който тази уж независима комисия възнамерява да одобри нахалните искания на монополиста "Софийска вода" за поскъпване на водата. Изобщо не си въобразявайте, че на това заседание уважаемите експерти и шефове на КЕВР, които разполагат с годишен бюджет от 16 милиона лева, са се занимавали с някой от горепосочените проблеми. Не-е-е. Те са определяли и търсели "коефициента Е" за подобряване на ефективността ??? и са подреждали в таблички като на конкурс за "мис", дружества с абсолютно несъпоставими параметри. Предполагам, че от това упражнение водата ще стане по-пивка, нищо, че в средата на миналата година дори в. "Дейли мейл" написа, че " чешмяната вода в България не става за пиене". След като работната група, трудила се по жизнеутвърждаващия "коефициент Е", сътворява хипотетичните проценти за ефективност (от 1 до 4), мислителите от КЕВР признават (стр. 8 от протокола), че "през регулаторния период предстои да се случат много неизвестни неща". Че работната група "не е сигурна доколко адекватно операторите са направили своите прогонози и разчети". Че "при определянето на ефективността и използването на отчетните данни за 2015 г., има вероятност част от тези данни да не са съвсем коректни". Като мимоходом ни обещава "всяка година да се индексират одобрените цени".
Сред това творчество на комисията има и още един шедьовър. И това е коефициентът за подобряване на ефективността = (равен) на 0, за дружествата, които доставят вода на ВиК оператори "Напоителни системи" и на НЕК "ЕАД". (Тъй като те не били ВиК-оператори)
Което означава, че идеята за ефективност, се подчинява не на някаква пазарна логика или обществена необходимост. А-а-а - на формалния статут на един или друг стопански субект.
Браво, умници.

НЕЗАВИСИМА ЛИ Е КЕВР?

Независима ли е КЕВР и в какво се изразява независимостта на регулаторния орган, след като решенията му в сектора на водоснабдяването и на ВиК-услугите се предопределят от Наредба, одобрена с Постановление на Министерски съвет? Правителството е орган на изпълнителната власт. А приетата с Постановление №8 от 18.01.2016 г. на МС Наредба за регулиране на качеството на водоснабдителните и канализационните услуги, съдържа и "Наредба за регулиране на цените" в този сектор. Наредбата гъмжи от индекси, коефициенти и формули. Интересно е да се знае кои са техните автори, откъде са се пръкнали тези уравнения, къде и кога са били приложени, от кого и как е била потвърдена тяхната достоверност. В първата част на Постановлението са заложени и редица математически параметри (показатели) за качеството на ВиК-услугите. Но, какъв парадокс! В проекта за Решение на КЕВР, както и в заседанието на Комисията, чийто протокол цитирах по-горе, няма и опит тези показатели и формули да бъдат приложени и проверени. С цифри, както би следвало да бъде. В бизнес-плана за развитието на "Софийска вода" до 2021 г., който КЕВР, воглаве със своя председател Иван Иванов, радушно иска да одобри, също никъде не се аргументират, нито доказват по изчислителен път (така както го изисква Гл.2, раздел 1 на Наредбата) посочените стойности. Там просто са нацвъкани проценти и цифри, без каквато и да било икономическа и математическа обосновка. И да не мислите, че някой от КЕВР е решил да попита защо? Или да провери тяхната достоверност чрез един сравнителен анализ. Нищо подобно. В тези среди мисленето е опасно и неблагодарно занимание. Съмнявам се, че членовете на КЕВР и техният началник Иван Иванов изобщо са чели бизнес-плана на "Софийска вода". А ако са го направили, трябва да обяснят -
Първо: Защо са съгласни със заложеното ВЛОШАВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ПИТЕЙНАТА ВОДА и в големите, и в малките зони на водоснабдяване за посочения период?
Второ: Защо са съгласни със заложените по-лоши показатели за "непрекъснатост" на водоснабдяването (ПК3 - от 0,52, през 2015г. на 0,47 през 2021г.) ?
Трето: Защо са съгласни със заложеното за 2018 г. сериозно намаляване на доставяните количества питейна и пречистена вода за потребители, които за пет години не само че няма да нараснат, но и като обща тенденция също ще бъдат редуцирани.
Четвърто: Защо са съгласни с планираното около 20%-но намаляване на доставяната вода за стопански и промишлени потребители? И т.н.
Цифрите подсказват, че дружество не планира изграждането на нови източници и пречиствателни съоръжения. А само жонглира с до болка познатите ни обещания за кръпки на водопроводната мрежа. Според бизинес-плана му, активният контрол над течовете ще нараства със символичния около 1% годишно, въпреки че през 2016 г. авариите по водопроводната мрежа са били 46,30. А заложената за 2021 г. цифра е 35,82 - един също твърде висок показател. Нали е ясно, че когато ефективният контрол се повишава само с 1 на сто годишно, няма как ефектът от него да бъде равен на 10 на сто. В бизнес-плана на "Софийска вода" са написани и други чудеса. Сред тях е намерението "ефективността на персонала за услугата доставяне на питейна вода" не само да не се повишава, но и да падне от 5,94 през 2015 на 5,84 през 2021 година. Как пък я изчислихте и прогнозирахте тази ефективност? Задавам въпроса с най-чисто любопитство.
Черешката на тортата е, че всички възможни инвестиции - за доставяне на вода на потребители, за отвеждане на отпадъчни води и за тяхното пречистване, както и за ВС "Бели Искър" драстично ще намалеят през следващите 5 години. (А то нали обичаме концесионерите, защото те уж обичали да инвестират.)
Красиво е, че според бизнес-плана на "Софийска вода", през 2016 г. средният месечен доход на лице от региона е бил цели 1084 ЛЕВА.
Замогнали сме се, без дори да забележим. Затова пак искат да ни оскубят.
С помощта на смелия борец срещу монополите Иван Иванов.

ПОД ЧАДЪРА НА КЕВР - "СОФИЙСКА ВОДА" СЕ ЗАБРАВИ

За първи път виждам бизнес-план, в който липсват основни финансови параметри, както е в този на "Софийска-вода". А въз основа на този план, всяка година до 2021 г. цената на водата в столицата ще скача. И това, както вече казах,  засяга интересите на 2 милиона души. Шокиращи са предвидените от монополиста стойности за амортизации, които се движат от 30 до над 50% - последната цифра касае амортизациите при доставянето на вода на потребителите. Именно те обаче, служат като алиби за исканото увеличение на цените. А те, цените, според плана на дружеството-монополист, през 2017 г. трябва да достигнат 2 лв. 89 ст. без ДДС, за да ударят 4 лева с ДДС през 2021 г.. Това показват цифрите. В същото време в бизнес-плана никъде не се сочи какво и защо ще амортизират водните концесионера. От документите, качени на сайта на КЕВР не личи т. нар. независим регулатор да се вълнува от този въпрос и да е положил каквито и да било усилия, за да го изясни. Както личи, до 2021 г. "Софийска-вода" планира ежегодно да намалява своите секторни инвестиции. Тогава с какви пари и откъде ще бъдат осъществявани "обещаваните" и то не за пръв път ремонти на водопроводната мрежа? И защо ще вдигат цените? Освен, че инвестициите ще бъдат ограничени, никъде в бизнес-плана не са предвиждат капиталови разходи. Такова перо просто НЯМА. Дружеството дискретно премълчава какъв процент от приходите и оборотния му капитал ще бъдат похарчени за заплати на служителите, какъв е техният брой и квалификация, ще се увеличава ли той или ще намалява. Не става ясно планира ли се създаването на нови работни места, та патриотично настроеният столичанин да си каже (успокоително) - "Плащам повече, но поне давам работа на някой съгражданин". Но ако няма да има нови работни места, как "Софийска-вода" ще постигне заложените "оздравителни" параметри? Въпросът е ироничен. Защото какво виждаме във въпросния проекто-документ? През 2015 г. присъединяването към водоснабдителната система (индекс ПК14а) е било равно на 98,76%. Това означава, че монополистът е получил концесия за един почти напълно водоснабден град. (Кой е осъществил този гигантски труд може да си припомните от публикацията в блога ми "Ще пиете вода, но ще ви излиза горчиво")
Какво ни планират за следващите години обаче? Вместо този индекс да расте до 100%, тоест до пълното задоволяване на нуждите на столицата от водоснабдяване - той започва да пада - на 99,33%, после на 99,30%, за да стигне 99, 71% едва през 2019 г. и изведнъж да скочи на 100% през 2020 г. Може би КЕВР ще разтълкува тази магия?
От бизнес-плана - каква изненада - отсъстват и ориентири какъв процент от парите ще отиват за заплати и бонуси на ръководния персонал. Не е ясно колко ще струват в проценти, дялов капитал и точни числа, заложените рехабилитационни работи. Защо КЕВР не е поставил тези въпроси?
Преведена на човешки език амортизацията на активи, всъщност означава изхабяване на машини и съоръжения в резултат на лошо стопанисване и експлоатация. Пречиствателните станции, язовирите, водосборните съоръжения и водопроводната мрежа, не са компютри, за да им сменяме през година-две софтуера, заради новата версия. Не е нито честно, нито икономически оправдано и целесъобразно да се вдигат цените на водата и да се принуждават гражданите да плащат за лошото стопанисване на активи от страна на един, прочул се с порочните си практики монополист. Както вече писах, за следващите години обемите на доставяната питейна вода за столичани не само няма да се увеличават, а ще намалеят. Така е според бизнес-плана. В същото време в него е заложено едно и също минимално потребление на вода от 2,80 куб.м месечно на човек. То обаче се съпоставя с един средномесечен доход на лице от домакинството, който е абсолютно измислен – 1084 лева. Като в противоречие с елементарните норми на статистиката, "социалната поносимост" се измерва чрез съпоставянето на ирелевантни величини - минимално потребление с несъществуващ среден доход. Но КЕВР е проспал и този абсурд, Той обаче според бизнес-плана ще увеличи цената на месечния разход за минимално потребление на вода с над 50 на сто. При планирано от монополисти нарастване на "средния доход" с 97 лв. за периода от 2016 до 2021 г.
Вече наистина ми става смешно, не само тъжно.
Старите стандартни душове харчат 15-20 л. вода за една минута. Ако отидете в "Господин Бриколаж" ще установите, че моделите, които се предлагат не изглеждат по-икономични. Приятно е човек да се къпе и да бъде чист.
Но колко пъти ще може да се изкъпете и за колко минути с 2,80 кубика на месец? Приемаме, тъй като сме привърженици на икономиите, че винаги се къпете само по 5 минути. За 5 минути ще изхарчите около 100 л. вода. За 10 дни (ето как е хубаво да се смята - 10 х100 = 1 кубик), ще сте изхарчили един кубик. Сега, внимание - за 20 дни вече ще сте похарчили 2 кубика вода. След това може да се къпете още 8 дни.
Чудесно постижение! С посочения минимален лимит, ще можете да се скъпете цели 28 дни, по цели 5 минути. Разбира се, ако не перете, не си миете чинии, не готвите и е пускате тоалетното казанче.
Честита баня на КЕВР и на г-н Иванов.

ЗА КОЕФИЦИЕНТИРАНОТО БЮРОКРАТИЗИРАНЕ В УПРАВЛЕНИЕТО НА ВиК-СЕКТОРА

Полезно ли е да се подменя истинският икономически анализ с кочан коефициенти, параметри и съотношения, чиято изходна база в повечето случаите е хипотетична или е в рамките на допустимото? Върху това ми се иска да разсъждават тези, които имат амбицията да се занимават не про форма, а сериозно с регулиране на икономически и ценови процеси.
Какъв е смисълът да се създават "методики", които изместват конкретния анализ на терен за състоянието на ВиК-дружествата и го подменят с несигурна статистика и псевдо мониторинг? Вероятно смисъл има. И той е по-лесно и "понаучному" да се вдигат цените и да се отнемат пари от потребителите.
Това отдавна го живеем с наредбите и измислените "уравнения" в топлоснабдяването. Благодарение на тях Топлофикация принуждава хиляди домакинства да плащат за "парно" и отопление, дори когато са свалили отдавна радиаторите си, или не са ги пускал от 5-10 години. Докато корумпирани вещи лица, натрупали стотици хиляди от "служба монополу" , както и зависими магистрати радушно парафират това безобразие.
Сега се задава подобна тесла и в сферата на водоснабдяването.
Няма нищо лошо един институт или университет да търси начини за оценяване на стопанските параметри и ефективността в дадена икономическа сфера. Но подобни усилия могат да бъдат използвани само като ориентир. Порочно е те да се превръщат в регламент. Или наредби. Още по-порочно е КЕВР, този уж регулаторен и независим орган да бъде ампутиран или набутван в "усмирителна риза" чрез методологии, в които ВиК-операторът например осъществява мониторинг върху самия себе си. За да докаже пред регулаторния орган и потребителите колко високо е качеството на питейната вода. Същата вода, която мирише на хлор и направо разболява, ако пиеш от нея. Ако някой в КЕВР не е съгласен с това, да започне да си я пийва, вместо да си сервира симпатични шишенца с минерална вода по време на дискусии, заседания и срещи.
Говоря за изискванията на чл. 4, Раздел І " Показатели за качество на ВиК-услугите" от Наредбата за регулиране на качеството на водоснабдителните и канализационните услуги, според която този, който предоставя услугата, сам наблюдава себе си, "извършвайки анализи на самия себе си в рамките на програмите за мониторинг".
А после, нали се сещате, как бодряшки докладва, че всичко е ОК.
Преди година ни обещаваха какъв страшен контрол щяло да има върху качеството на питейната вода. Ето това е контролът. "Софийска вода" се любува сама на себе си, радва си се и иска повишаване на цените.
Същата Наредба (Постановление № 8 на МС от 18 януари 2016 г.) въвежда и още цял куп "аналитични" параметри, които се изчисляват в зависимост от "общия брой на населението в обследваната територия". Само че, както е добре известно, това население има лошият навик да мърда и дори НСИ дава едни мъртви данни за неговата численост.
Би било много по-просто от т.нар. ВиК-оператори да се изисква ясна "карта" на предстоящите ремонти и инвестиции. Конкретно с улици, населени места, срокове, вид на тръбите, на постоянните течове, характер на повтарящите се аварии, причини и местоположение, ангажирани специалисти, цени и срок за започване и завършване на ремонтните работи. Заедно с пълната финансова картина на дружеството. И така за всеки обект.
Но това би означавало действителен анализ на проблемите, решенията и развитието на ВИК-сектора.
А не изнамиране на технологии за КОЕФИЦИЕНТИРАНО БЮРОКРАТИЗИРАНЕ НА НИЩОТО.
От което пак печелят монополите. Но губим ние.




Гласувай:
4
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sylviastefanova
Категория: Политика
Прочетен: 716446
Постинги: 391
Коментари: 688
Гласове: 2227
Календар
«  Август, 2017  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Блогрол
1. - Управление на мира - една интересна книга
2. И ДРУГАРИТЕ ОТ ЦК БИЛИ СОЦИАЛНО СЛАБИ. УБО ПЛАЩАЛО ПО 1 200 ЛВ. НА МЕСЕЦ ЗА ХРАНА НА ПЪРВИТЕ
3. КАТО ШЕЙХ ТОДОР ЖИВКОВ ДАРЯВАЛ ТОНОВЕ С НЕФТ
4. ЗА ДВЕ ГОДИНИ БКП ИЗНЕСЛА 1 МЛРД $ В ЧУЖБИНА
5. ОРТЕГА ИЗМОЛИЛ 20 МЛН. ЗА НИКАРАГУА.НА БАНГЛАДЕШ ПОДАРЯВАМЕ 500 Т САПУН И 100 Т КОНСЕРВИ
6. БКП РАЗДАЛО КРЕДИТИ НА НАД 30 ДЪРЖАВИ В СВЕТА
7. ИДЕОЛОГИЯ НА ГОЛЯМОТО РАЗГРАБВАНЕ. С ПОДПИСА НА ЖИВКОВ БКП ДАЛА 1 МЛРД. НА ИРАК ЗА ОРЪЖИЕ
8. ЗАД КУЛИСИТЕ НА ДИПЛОМАЦИЯТА
9. БЪЛГАРСКИЯТ ГУЛАГ
10. БАН ОПРАВДА ВЪЗРОДИТЕЛНИЯТ ПРОЦЕС ПО НАРЕЖДАНЕ НА ЦК НА БКП
11. АКАД. АНГЕЛ БАЛЕВСКИ СРЕЩУ ПАВЕЛ МАТЕВ. БИТКА ЗА АНТИКИ И КОЛЕКЦИИ
12. СОФИЯ ПРЕС - НЕДОСЕГАЕМАТА ИМПЕРИЯ
13. НАРОДЪТ!
14. БСП И СОЛУНСКАТА МИТНИЦА
15. КЪДЕ СЕ СТОПИХА ПАРИТЕ НА БЪЛГАРИТЕ В ЧУЖБИНА
16. ЗАДАВА СЕ НОВОТО БЪЛГАРСКО ОГРАБВАНЕ
17. ЗА ЧЕСТТА НА СОЦИОЛОГИЯТА
18. АКО МС ОТМЕНИ МОРАТОРНАТА ЛИХВА, ЩЕ ПАДНАТ И СМЕТКИТЕ ЗА ПАРНО
19. НИТО ЕДНА СМЕТКА ЗА ПАРНО НЕ Е ВЯРНА
20. СЪОБЩЕНИЯТА КЪМ ФАКТУРА НА ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЗАКОНОНАРУШЕНИЯ ИИЗМАМИ
21. ТОПЛОПИКАЦИЯ И НАГЛОСТ
22. ОЩЕ МАЛКО АРИТМЕТИКА ЗА СТЪКМИСТИКАТА С ТОПЛАТА ВОДА
23. Монополистите претендират за търговски отношения с потребителите, но крият размера на лихвата и методиката, по която я начисляват.
24. УПРАВЛЕНИЕТО НА ТОПЛОФИКАЦИЯ СТРАДА ОТ СИНДРОМА НА ДАУН
25. КАК ШЕФОВЕТЕ НА ТОПЛОФИКАЦИЯ ПЕСТЯТ КАТО СИ ВДИГАТ ЗАПЛАТИТЕ
26. ЗАЩО И КОИ ЕВРОДИРЕКТИВИ НАРУШАВА ТОПЛОФИКАЦИЯ
27. ЗАКОННАТА ГАВРА С "НЕИЗПРАВНИТЕ" ДЛЪЖНИЦИ
28. ДАЛАВЕРАТА С ТОПЛАТА ВОДА
29. РЕШЕНИЕТО СИРИЯ:СИМВОЛНА ИЛИ ИСТИНСКА ПОЛИТИКА
30. БЕЖАНЦИТЕ И БЕЖАНСКИЯТ ВЪПРОС