Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.08.2015 19:24 - Още за катастрофите на пътя
Автор: sylviastefanova Категория: Политика   
Прочетен: 2036 Коментари: 6 Гласове:
0

Последна промяна: 26.08.2015 20:59


Не знам дали ставам смешна, когато предлагам да се въведат ежегодни психологически тестове за шофьорите на лични МПС, както и психологическа помощ за тези, които показват високи нива на агресия, предизвикват инциденти или имат агресивно поведение на пътя.

А дали са смешни държавите, в които подлагат на регулярни психо тестове водачите на автобуси и влакове, шофьорите на таксита и летците в гражданската и военната авиация?

А смешни ли са редовните прегледи на техническата изправност на пътните превозни средства, които дори са обвързани с предварителното плащане на данъка за колата?

След като проверката на личния автомобил се приема за нормална и необходима, защо изискването водачът на МПС да бъде адекватен на своите отговорности ще буди смях? Нали и колата, и шофьорът, когато са в движение се превръщат в едно цяло и следователно от „здравословното” състояние и на единия, и на другия зависи тяхната обща сигурност. Безопасността и живота на тези, които возят, на хората и колите, с които се срещат и разминават по пътя.

Според статистиката страната ни е на 8 място в света по броя на полицаите на глава от населението. С 565 полицейски служители на всеки 100 000 души. Същевременно и през 2014 сме на последно място в ЕС по борба с корупцията, а в глобален мащаб стоим на едно ниво със Сенегал, Бразилия и Свазиленд – една от най-малките и сравнително непознати африкански държави. Какво да свършат по-напред полицаите – да издирват и разследват корупцията или да дебнат МПС зад всяко храстче и хълмчe? А може би трябва още да увеличим броя им, така че до всеки шофьор да се вози и по един пагон от КАТ с минимум една черта, отговаряща на „младши полицай”, ако не ме подвежда информацията.

Разбира се, това е невъзможно.

Мисля, че нито имаме полицейски ресурс, нито той ще бъде ефективен като средство за предотвратяване на автомобилните катастрофи и жертви. Та хора загиват и в големите градове дори на пешеходните пътеки, където се предполага, че има очевидци и силно полицейско наблюдение.

По данни на МВР към юли 2014 г., у нас са били регистрирани 3 769 117 превозни средства, от които леките коли са почти 3 милиона, а мотоциклетите са 153 658. Голяма част от колите са на около 15 години. Това допълнително увеличава риска от пътни произшествия и изисква отлична техническа поддръжка и перфектна психологическа кондиция от тези, които ги управляват. Рисковете варират и в зависимост от състоянието на пътната мрежа. Според изследване на Института за пазарна икономика, което се основава на данни от Агенция „Пътна инфраструктура”, през 2013 г. едва 39,6% от пътищата у нас са били с добра пътна настилка. Социологическо проучване от май 2014 г. показва, че всеки трети предприемач смята, че качеството на инфраструктурата влияе негативно на неговия бизнес. Най-зле са нещата в области като Враца, Габрово, Силистра, Монтана и Смолян.

Очевидно е, че върху обстоятелствата, от които зависи безопасността по пътя – шофьорски умения, психологическа адекватност на водача на МПС, култура на поведението, изправност на МПС, възраст на личния автомобил, състояние на инфраструктурата и контрол – сравнително най-бързо и евтино може да се въздейства върху човешкия фактор.

Тестовете и редовната и организирана психологическа профилактика в помощ на шофьорите на лични автомобили, ще дадат много по-бързи резултати и ще изискват по-малко средства и време от оправянето на пътната мрежа. От купуването на нови коли или подменянето на старите. От назначаването на допълнителен полицейски ресурс, от воденето на наказателни съдебни дела и изплащането на обезщетения на пострадалите.

Съгласна съм, че здравословният начин на живот, храненето с предимно зеленчукови и плодови храни и разтоварителните дни на лечебно гладуване се отразяват благотворно на тялото и на психиката. Все повече хора се ориентират към такива методи за справяне с негативния стрес. Но това е личен избор. Не съм съгласна, че чрез повишаване на цените на горивата, трябва да се ограничи използването на лични превозни средства.

Колата дава свобода. Тя пести време и прави света познаваем и твой, свързвайки своя притежател с далечни места и много различни хора. Няма как да спрем времето, а очакванията са до две години на пазара да излязат и първите летящи коли. Тяхното управление ще изисква в още по-голяма степен желязна дисциплина и здрава психика. С това отговарям на коментарите към предишния постинг.

Ходенето пеша е приятно и аз също го предпочитам, когато имам възможност. Но то е неприложимо в по-голямата част от напрегнатото ежедневие на съвременния човек.

Всяка система разполага с определено количество енергия. В социума енергията се измерва и с парите в наличност. Или с възможността да бъде привлечен външен ресурс. Ако си представим българското общество като система, лесно ще забележим, че в нея съществуват огромни проблеми. И безобразно разхищаване на финанси. Такова разхищение е спонсорирането на пошли реалити формати в частните телевизии. Производството на рекламни дипляни от големите търговски вериги и пускането им в пощенските кутии на гражданите. Тези листовки рядко се четат и обикновено поемат към кофите с боклук. Отживелица са и рекламните клипове за колбаси, подправки, сапуни, кафе, дамски превръзки и т.н., защото зрителят купува, преценявайки дебелината на своя портфейл, а не промъкналия се между сапунката и футбола клип. У нас потребителските нагласи се изграждат в обособени възрастови и социални групи. А рекламата отдавна не е реклама, превърната в скрита надница за фалшиви випове и долнопробни сюжети, които крадат обществена полза.

Ето защо рекламата трябва да се „преучреди” и да се ориентира към подкрепа на каузи и решаването на значими проблеми.

Прегледах кой и как иска да се пребори с жертвите по пътищата, като се има предвид, че годишно в света 1 млн. 200 хил. души загиват в автомобилни катастрофи. В Европейския съюз Румъния води класацията по процента на смъртните случаи. България е в челната тройка. Според Владимир Тодоров, председател на УС на Българската асоциацията на пострадалите при автомобилни катастрофи, „50 на сто от причините за катастрофите са във водачите”.

Съмнява ли се някой, че живеем сред огромно напрежение и потоп от негативни новини, които повишават степента на тревожност и емоционална нестабилност не само сред шофьорите на МПС?

В психологически план най-деструктивното е, че рядко се предлагат решения и изход. Разбира се, създават се групи във фейсбук, които апелират „да спрем катастрофите по пътя”.Това е красиво и хуманно. За съжаление обаче катастрофите няма да намалеят, нито ще спрат с призиви в мрежата. Необходима е организирана система от мерки, които да въздействат последователно и трайно върху причините.

По данни от 2013 г., 24 000 души годишно завършват хуманитарни специалности в България. Няколко хиляди от тях са психолози. Това е огромна армия от млади хора. Належащо е нейният потенциал да бъде използван, за да се подобри психологическият климат в обществото. А оттам да намалеят и проявите на агресия и автоагресия. Включително и по пътищата.

През 2011 г. Европейският парламент прие резолюция, чиято цел е до 2020 г. държавите от съюза да приложат мерки, които да намалят наполовина смъртните случаи по

 пътя. Парламентът настоява:

1. ЕС да насърчи въвеждането на устройства за автоматично спиране на автомобила, в случай, че шофьорът е употребил алкохол. Устройствата ще се наричат "Алколокс" (Alcolocks).

2. Да има нулева ставка на алкохол за начинаещите шофьори през първите две години след получаванета на свидетелството за управление.

3. Да се ограничи скоростта до 30 км/ч. в жилищните зони - мярка, която вече е въведена в някои западноевропейски столици.

4. Предлага се това ограничение на скоростта да важи и по всички еднолентови пътища в градските зони, които не разполагат с отделна велосипедна алея.

5. ЕП призовава за мерки, които да доведат до намаляване на броя на убитите на пътя деца под 14 години с 60 на сто, а на тежките наранявания - с 40%.

Според официалната статистика на Евросъюза, всяка година повече от 35 000 души умират при пътни произшествия в общността. Милион и половина души получават сериозни наранявания, често с последици за цял живот.

Социалната цена на пътните произшествия се изчислява на 130 милиарда евро годишно.

Колко е у нас?





Гласувай:
0



1. bgman13 - цитат:"А дали са смешни дъ...
27.08.2015 07:09
цитат:"А дали са смешни държавите, в които подлагат на регулярни психо тестове водачите на автобуси и влакове, шофьорите на таксита и летците в гражданската и военната авиация?"
Тия са малък процент от обществото и можеш да ги пробереш. Ако в обществото има нарастващ процент обаче от откачалки, ще дойде момент, когато и за водачи на влакове и автобуси няма да има нормални. А ти искаш, да извадиш 50% или повече от цялото общество, дето не са чалнати. Откъде ще ги вземеш?
Още през комунизма съм чул, че 70% от хората имат леки психически проблеми. А сега са повече и с по-тежки психически проблеми. И това е поради начина на живот.

цитат:"А смешни ли са редовните прегледи на техническата изправност на пътните превозни средства, които дори са обвързани с предварителното плащане на данъка за колата?"

1. Смешно е да сравняваш прегледа на автомобил с прегледа на хора. Особено психическия. В сравнение с човека, автомобилчето е много проста машинка. Но и тя не е напълно предвидима. А човек, дори и здрав, може да психяса, да се ядоса нещо, да излезе от релси, да се разсее, да не е спал, да му възникне ситуация, която да го провокира да направи нещо.
2. Как ще излекуваш, тия дето ще раздават удостоверения за психично здраве на шофьорите? Те са болни от корупция. Може и психически да не са у ред с главата. Органите дето раздават талимати, ако бяха читави, нямаше да раздават книжки за шофьори и дипломи за висше образование на такива, дето не са завършили и основно образование. Накарай ги първо да раздават тия удостоверения, само на когото трябва. И чак след като го направиш тоя удар, се опитвай да направиш и по-трудното.
цитирай
2. bgman13 - цитат:"Нали и колата, и шо...
27.08.2015 07:22
цитат:"Нали и колата, и шофьорът, когато са в движение се превръщат в едно цяло и следователно от „здравословното” състояние и на единия, и на другия зависи тяхната обща сигурност."

Имаме част от цялото и цяло. Часттта от цялото може да има също съставни части, и има. А пък цялото е част от още по-голямо цяло. Щом си решила да лекуваш цялото излекувай обществото, защото то е болното. То е и автомобил и човек - много по-сложно е и със сигурност е вече доста психясало. Ако то е психясало, даже и да изнамериш начин шофьорите да са психично здрави, полза пак няма да има, защото тя ще бъде изядена от нарастващите негативи на останалите видове "спорт". Обаче аз ти казвам, че такъв начин няма, защото шофьорите са функция на здравето на обществото.

цитат:"Същевременно и през 2014 сме на последно място в ЕС по борба с корупцията, "

Имаш големи шансове да не си вече смешна, само ако разбереш, че ЕС по-голямото цяло от България и именно той е болен. От него хванахме по-голямата болест, той е майката и той е бащата на тая корупция дето ни залива сега. И не ми го давай за пример, даже и в движението на МПСетата, защото в Италия, всички шофьори псуват колоездачите, в Испания също, а в Лондон идиотчетата си устройват рали шампионати по централните улици.


цитирай
3. bgman13 - цитат:"По данни на МВР към юли ...
27.08.2015 07:39
цитат:"По данни на МВР към юли 2014 г., у нас са били регистрирани 3 769 117 превозни средства, от които леките коли са почти 3 милиона, а мотоциклетите са 153 658. Голяма част от колите са на около 15 години. Това допълнително увеличава риска от пътни произшествия и изисква отлична техническа поддръжка и перфектна психологическа кондиция от тези, които ги управляват. "

А баш - перфектна кондиция от тези, които ги управляват. Нещо повече - по-перфектна от кондицията на шофьорите във великия ЕС. Само че такава кондиция като почнеш да търсиш, значи правиш спортно състезание, където половината от жителите на България не могат да станат победители. А пък за да участват изобщо в това състезание, трябва да тренират. А тренировката и возенето за кеф са напълно различни неща. Ти предлагаш де факто, да останат шофьори не повече от триста хиляди българи. Така или иначе, возенето в автомобили трябва да се намали.

цитат:"Очевидно е, че върху обстоятелствата, от които зависи безопасността по пътя – шофьорски умения, психологическа адекватност на водача на МПС, култура на поведението, изправност на МПС, възраст на личния автомобил, състояние на инфраструктурата и контрол – сравнително най-бързо и евтино може да се въздейства върху човешкия фактор."

Продължаваш настойчиво да говориш глупости. Човешкият фактор е най-голямата ценност и най-трудно се създава. За последните 25 години, в България целенасочено се създадоха цели поколения от малоумници. Тяхната висша ценност е да си говорят по телефона на английски докато си карат колите. На тия не можеш да им въздействаш толкова лесно, колкото си мислиш. Те не са само психически увредени. Те са личностно увредени и недоразвити като хора - физически и умствено.
цитирай
4. bgman13 - цитат:"Не съм съгласна, че ...
27.08.2015 07:58
цитат:"Не съм съгласна, че чрез повишаване на цените на горивата, трябва да се ограничи използването на лични превозни средства."

Както е казал Ингемар Стенмарк "Съвременният човек обича удобствата". Обича да яде картофи и пуканки, докто гледа бейзбол и да се вози в хубави автомобили. Само че това че ти не си съгласна да се откажеш от удобствата означава едно единствено нещо - че няма как да дадеш и акъл. Петролът и горивата са изчерпаеми източници на енергия. Нещо повече мястото на земята е ограничено и човекът няма да може да го харчи без да държи сметка, че свършва. Когато плъховете изядат всичко, накрая почват да се самоизяждат. Докато го изяждат им е добре и не са съгласни да се ограничават. Като го изядат, няма да бъдат съгласни, да не се самоизяждат.

цитат:"Няма как да спрем времето, а очакванията са до две години на пазара да излязат и първите летящи коли. Тяхното управление ще изисква в още по-голяма степен желязна дисциплина и здрава психика."
Очакванията са ми, на главата ми да падне психично болен идиот в най-скоро време. И нямам нужда от летящи коли, защото има едни фърчопланери, дето редовно си бръмчат за кеф над мене по три часа на ден. Това че управлението на въпросните фърчопланери изискава желязна психика и дисциплина, не означава, че дисциплината и психиката на тия не се сбъгясва все повече и повече. Самият факт, че се возят за кеф, вместо да си използват времето за лично самоусъвършенстване, примерно като отидат пеша до Ком и постоят три дена без да ядат, и не ги е еня, че тормозят останалите с постоянното си бръмчене над главите им, достатъчно красноречиво говори, че у тия желязна дисциплина няма и няма и да има. Досега пищяхме от джетовете по черноморието, където истински мъжаги газят нормалните туристи, като излизат за тая цел специално с джета на брега. Обаче големият вой тепърва предстои - сега ще ни падат вече и на главите, както си се разхождаме в гората.
цитирай
5. bgman13 - цитат:"По данни от 2013 г., 24 ...
27.08.2015 08:01
цитат:"По данни от 2013 г., 24 000 души годишно завършват хуманитарни специалности в България. Няколко хиляди от тях са психолози. Това е огромна армия от млади хора. Належащо е нейният потенциал да бъде използван, за да се подобри психологическият климат в обществото. А оттам да намалеят и проявите на агресия и автоагресия."

Тия нищо не разбират от психология.
цитирай
6. sylviastefanova - Благодаря за трактатите. Доста са ...
27.08.2015 22:03
Благодаря за трактатите. Доста са злобни, правят обобщения от последна инстанция и следователно са неверни. Разбира се, че най-лесно е да се въздейства върху "човешкия фактор" :))

Ако не беше така, нямаше да си правите труда така обстойно да коментирате :)) при това твърде емоционално, субективно и без нито един факт. Всеки от коментарите ви може да бъде оборен. Но не ми се занимава.

Приятна вечер.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sylviastefanova
Категория: Политика
Прочетен: 1138600
Постинги: 423
Коментари: 709
Гласове: 2437
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. - Управление на мира - една интересна книга
2. И ДРУГАРИТЕ ОТ ЦК БИЛИ СОЦИАЛНО СЛАБИ. УБО ПЛАЩАЛО ПО 1 200 ЛВ. НА МЕСЕЦ ЗА ХРАНА НА ПЪРВИТЕ
3. КАТО ШЕЙХ ТОДОР ЖИВКОВ ДАРЯВАЛ ТОНОВЕ С НЕФТ
4. ЗА ДВЕ ГОДИНИ БКП ИЗНЕСЛА 1 МЛРД $ В ЧУЖБИНА
5. ОРТЕГА ИЗМОЛИЛ 20 МЛН. ЗА НИКАРАГУА.НА БАНГЛАДЕШ ПОДАРЯВАМЕ 500 Т САПУН И 100 Т КОНСЕРВИ
6. БКП РАЗДАЛО КРЕДИТИ НА НАД 30 ДЪРЖАВИ В СВЕТА
7. ИДЕОЛОГИЯ НА ГОЛЯМОТО РАЗГРАБВАНЕ. С ПОДПИСА НА ЖИВКОВ БКП ДАЛА 1 МЛРД. НА ИРАК ЗА ОРЪЖИЕ
8. ЗАД КУЛИСИТЕ НА ДИПЛОМАЦИЯТА
9. БЪЛГАРСКИЯТ ГУЛАГ
10. БАН ОПРАВДА ВЪЗРОДИТЕЛНИЯТ ПРОЦЕС ПО НАРЕЖДАНЕ НА ЦК НА БКП
11. АКАД. АНГЕЛ БАЛЕВСКИ СРЕЩУ ПАВЕЛ МАТЕВ. БИТКА ЗА АНТИКИ И КОЛЕКЦИИ
12. СОФИЯ ПРЕС - НЕДОСЕГАЕМАТА ИМПЕРИЯ
13. НАРОДЪТ!
14. БСП И СОЛУНСКАТА МИТНИЦА
15. КЪДЕ СЕ СТОПИХА ПАРИТЕ НА БЪЛГАРИТЕ В ЧУЖБИНА
16. ЗАДАВА СЕ НОВОТО БЪЛГАРСКО ОГРАБВАНЕ
17. ЗА ЧЕСТТА НА СОЦИОЛОГИЯТА
18. АКО МС ОТМЕНИ МОРАТОРНАТА ЛИХВА, ЩЕ ПАДНАТ И СМЕТКИТЕ ЗА ПАРНО
19. НИТО ЕДНА СМЕТКА ЗА ПАРНО НЕ Е ВЯРНА
20. СЪОБЩЕНИЯТА КЪМ ФАКТУРА НА ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЗАКОНОНАРУШЕНИЯ ИИЗМАМИ
21. ТОПЛОПИКАЦИЯ И НАГЛОСТ
22. ОЩЕ МАЛКО АРИТМЕТИКА ЗА СТЪКМИСТИКАТА С ТОПЛАТА ВОДА
23. Монополистите претендират за търговски отношения с потребителите, но крият размера на лихвата и методиката, по която я начисляват.
24. УПРАВЛЕНИЕТО НА ТОПЛОФИКАЦИЯ СТРАДА ОТ СИНДРОМА НА ДАУН
25. КАК ШЕФОВЕТЕ НА ТОПЛОФИКАЦИЯ ПЕСТЯТ КАТО СИ ВДИГАТ ЗАПЛАТИТЕ
26. ЗАЩО И КОИ ЕВРОДИРЕКТИВИ НАРУШАВА ТОПЛОФИКАЦИЯ
27. ЗАКОННАТА ГАВРА С "НЕИЗПРАВНИТЕ" ДЛЪЖНИЦИ
28. ДАЛАВЕРАТА С ТОПЛАТА ВОДА
29. РЕШЕНИЕТО СИРИЯ:СИМВОЛНА ИЛИ ИСТИНСКА ПОЛИТИКА
30. БЕЖАНЦИТЕ И БЕЖАНСКИЯТ ВЪПРОС