Прочетен: 4735 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 08.11.2008 09:22
Какво ще си помислите за социолога, предсказал с почти абсолютна точност, резултатите от избори, които по-късно ще се окажат фалшифицирани?
16 юни 1992
В. „Софийско утро”
За честта на социологията...
Какво ще си помислите за социолога, предсказал с почти абсолютна точност резултатите от избори, които по-късно ще се окажат фалшифицирани? А за социологическото прочуване, подарило в периода на предизборната борба десетина процента на партии и коалциии, които дори не успяват да се класират в парламента?
Какво ще си помислите за изданията, които публикуват допитвания за рейтинга на политическите сили без да уточняват какви са били въпросите, кой и кога е извършил допитването, каква е възрастта на анкетираните и тяхното положение в обществото?
През 1977 г., за да не си блъскат главите с подобни въпроси французите приемат закон. Той регламентира публикуването и разпространяването на допитвания да общественото мнение, които пряко или косвено са свързани с провеждането на референдуми и всякакви избори.
Числото на анкетираните лица, дните, в които е било извършено допитването, името на задавалия въпросите и на организацията, направила проучването са задължителните данни, които гарантират автентичността на подобни публикации според закона.
Комисия по въпросите на общественото мнение проучва материалите, послужили за основа на публикациите, както и справка за пълния текст на въпросите, предмета на допитването и условията, в които е било осъществено, за методиките при подбора на анкетираните и обработката на резултатите. Комисията обезпечава обективността на публикациите и има правото да налага вето върху огласяването на данни, които в навечерието на избори биха могли да повлияят на участващите в тях.
Съдебни санкции се предвиждат за всеки, който наруши изискванията на този закон.Решението на съда се обнародва по същия начин, по който са били разгласени манипулативните данни.
Така е във Франция.
У нас въпреки претенциите за професионализъм, в печата все още намират място социологически анкети, които изпълняват специфични функции. Брой 7 (2-9 юни 1992 г.) на в. „Власт” например информира читателите си за резултатите от телефонно допитване сред 200 столичани. Въпреки че в същия брой на вестника се развива тезата за необходимостта от независимост и свобода на мислите и плуралистична критика, редакцията е предпочела да превърне във фирмена тайна имената на анкетьорите. Резултатите от допитването се анализират от к.ф.н. Мариана Иванова, но от нейния коментар не става ясно кой и сред каква аудитория е провел анкетата, какви социални и възрастови групи са били обхванати, по какъв критерий са подбирани участниците, на какви точно въпроси са отговаряли, какъв е процентът на политически ангажираните, на кои партии симпатизират, по какъв метод са били обработени данните, представителна ли е извадката и т.н.
Като се има предвид важността на темата - „Доверието към първия и втория кабинет на Филип Димитров”- подобни липси събуждат недоумение и недоверие към изнесените резултати. Забележително е сладострастието, с което на софиянците-фантоми се приписват оценки, които свикнахме да четем в независимия социалистически печат. Така научаваме, че според „ 2/3 от запитаните в първия кабинет липсвали личности, конкретна програма и царял хаос...В отговорите се долавяло недоволство от неизпълнените предизборни обещания...Преобладавало отношението на несъгласие с приложения козметичен начин за решаването на кризата.”
Без да поставям под съмнение аналитичните способности на авторите на допитването, не мога да не забележа, че то насочва общественото мислене в посоки, които бяха грубо пропагандирани от известни парламентарни и извънпарламентарни среди. Ако наистина съществува недоволство от „неизпълнените предизборни обещания”, не означава ли това, че проучването е било направено сред симпатизанти на СДС? Как са били подбрани те и защо тези факти се крият?
Ако промените в правителството се оценяват като „козметични” не навежда ли подобна формулировка на очакването за формирането на нов кабинет, на служебно правителство, на нов парламент...И чии са тези очаквания?
Известно е, че езикът на фактите може да съкруши, който и да било публицистичен аргумент. Практика на демократичната журналистика е да предоставя колкото се може по-пълна информация и да оставя читателя да направи изводите си сам. Вместо това все същите културтрегери продължават да учат българина как трябва да мисли. А родната стара социология продължава да изпълнява ролята на торбата, от която шилото в никакъв случай не бива да излезе.
Особено ако е истинско.
08.11.2008 22:39
09.11.2008 12:04
10.11.2008 22:45
2. И ДРУГАРИТЕ ОТ ЦК БИЛИ СОЦИАЛНО СЛАБИ. УБО ПЛАЩАЛО ПО 1 200 ЛВ. НА МЕСЕЦ ЗА ХРАНА НА ПЪРВИТЕ
3. КАТО ШЕЙХ ТОДОР ЖИВКОВ ДАРЯВАЛ ТОНОВЕ С НЕФТ
4. ЗА ДВЕ ГОДИНИ БКП ИЗНЕСЛА 1 МЛРД $ В ЧУЖБИНА
5. ОРТЕГА ИЗМОЛИЛ 20 МЛН. ЗА НИКАРАГУА.НА БАНГЛАДЕШ ПОДАРЯВАМЕ 500 Т САПУН И 100 Т КОНСЕРВИ
6. БКП РАЗДАЛО КРЕДИТИ НА НАД 30 ДЪРЖАВИ В СВЕТА
7. ИДЕОЛОГИЯ НА ГОЛЯМОТО РАЗГРАБВАНЕ. С ПОДПИСА НА ЖИВКОВ БКП ДАЛА 1 МЛРД. НА ИРАК ЗА ОРЪЖИЕ
8. ЗАД КУЛИСИТЕ НА ДИПЛОМАЦИЯТА
9. БЪЛГАРСКИЯТ ГУЛАГ
10. БАН ОПРАВДА ВЪЗРОДИТЕЛНИЯТ ПРОЦЕС ПО НАРЕЖДАНЕ НА ЦК НА БКП
11. АКАД. АНГЕЛ БАЛЕВСКИ СРЕЩУ ПАВЕЛ МАТЕВ. БИТКА ЗА АНТИКИ И КОЛЕКЦИИ
12. СОФИЯ ПРЕС - НЕДОСЕГАЕМАТА ИМПЕРИЯ
13. НАРОДЪТ!
14. БСП И СОЛУНСКАТА МИТНИЦА
15. КЪДЕ СЕ СТОПИХА ПАРИТЕ НА БЪЛГАРИТЕ В ЧУЖБИНА
16. ЗАДАВА СЕ НОВОТО БЪЛГАРСКО ОГРАБВАНЕ
17. ЗА ЧЕСТТА НА СОЦИОЛОГИЯТА
18. АКО МС ОТМЕНИ МОРАТОРНАТА ЛИХВА, ЩЕ ПАДНАТ И СМЕТКИТЕ ЗА ПАРНО
19. НИТО ЕДНА СМЕТКА ЗА ПАРНО НЕ Е ВЯРНА
20. СЪОБЩЕНИЯТА КЪМ ФАКТУРА НА ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЗАКОНОНАРУШЕНИЯ ИИЗМАМИ
21. ТОПЛОПИКАЦИЯ И НАГЛОСТ
22. ОЩЕ МАЛКО АРИТМЕТИКА ЗА СТЪКМИСТИКАТА С ТОПЛАТА ВОДА
23. Монополистите претендират за търговски отношения с потребителите, но крият размера на лихвата и методиката, по която я начисляват.
24. УПРАВЛЕНИЕТО НА ТОПЛОФИКАЦИЯ СТРАДА ОТ СИНДРОМА НА ДАУН
25. КАК ШЕФОВЕТЕ НА ТОПЛОФИКАЦИЯ ПЕСТЯТ КАТО СИ ВДИГАТ ЗАПЛАТИТЕ
26. ЗАЩО И КОИ ЕВРОДИРЕКТИВИ НАРУШАВА ТОПЛОФИКАЦИЯ
27. ЗАКОННАТА ГАВРА С "НЕИЗПРАВНИТЕ" ДЛЪЖНИЦИ
28. ДАЛАВЕРАТА С ТОПЛАТА ВОДА
29. РЕШЕНИЕТО СИРИЯ:СИМВОЛНА ИЛИ ИСТИНСКА ПОЛИТИКА
30. БЕЖАНЦИТЕ И БЕЖАНСКИЯТ ВЪПРОС